II. Skipper Kupa
2006 április 29. - május 6.

Második nap - 2. futam - Salitól Zakanig

Éjjel az Adria is kialudta magát, és végre a normális májusi arcát vette elõ. Olyannyira, hogy én elkövettem az elsõ, ráadásul egész napos nagy hibámat: sapkát se viseltem, krémet sem kentem magamra. Lehet, hogy az ózonlyuk növekszik, de inkább az lehet a baj, hogy mostanában már nem januárban kezdem a vízenlétet, mint régebben. Mindenesetre egy réteg bõrt hatékonyan lepörköltem a fejemrõl.

A második napi célunk a Kornát-sziget külsõ szigetsorán lévõ Zakan volt. A lehetséges futamon sokat gondolkoztam, végül többek óhaját, és a várhatóan gyenge északnyugati szelet figyelembe véve olyan pályát jelöltem, amelyen nem csak test test elleni küzdelem, de némi navigációs taktika is szükséges lehetett. A Katina-öbölben rajtoltunk. Itt a helyszínen módosítva a kiosztott rajzokon, cirkáló bójának jelöltük a Telascica-öbölben lévõ kis Korotan-szigetet. Innen bõszélben a Dugi Otok déli csücske mellett kellett elhajózni, ám ezután szabad volt az útvonal választás a célig. A befutót a tavaly bevált helyre a Kornát-sziget és a kis Gustac-sziget közelében tûztük ki. Ez körülbelül Piskera magasságában fekszik.
A futamra reggel kiadott térkép pdf fájlban itt...

Lényegében egy fõ navigációs döntést kellett hozni. Kinnt a nyílt tengeren hajózni, tiszta szélben, vagy inkább a valamivel rövidebb úton, de a szigetek esetleges takarásában.

Én ezen a napon "hazai" csapattal, vagyis a MAY Clubbal vitorláztam. Ezen a hajón volt a legtöbb lány. Ketten közülük többnyire csak utaznak, viszont Paor Lilla mindent csinál, spinnakerezik, csörlõzik, cikáz ide s oda. Õt inkább fékezni kell, mint bíztatni. A férfiak is igen vegyesen voltak. Biró Gábor tud közülük a legjobban vitorlázni, ám õ egy térdmûtétbõl lábadozva óvatos mozgásra kényszerül. A térdére helyezett mûanyag kütyü azért nem akadályozta abban, hogy a "fuss Forest!" kiáltásra ne ment volna ki az orrdeckre spinnakert szerelni.

Amúgy sem létezõ névmemóriám már most, a második napon becsõdölt. Egy spinnakeres manõvernél egyre emeltebb hangon szólítottam a kabinlejárónál nekem háttal álló egyik csapattagot, akinek hiába üvöltöztem, hogy "János, csináld már!". Meg se mozdult. Az orrdeckrõl viszont egyszer csak hátrarohant Robitschkó János, akire már igazán mérgesen förmedtem rá, hogy mi a fenét keres itt, miért nem megy vissza a dolgára elõre. Õ azzal a gyenge kifogással próbált lehûteni, miszerint õ a János, és akinek hiába üvöltöztem pedig Feri névre hallgatna. Szörnyû ez a sok akadékoskodás! Nehéz a skipper élete!

A nagyon gyenge szeles rajtnál a Detre Szabolcs és Székely Tonyó lõttek ki jól a leebójánál. Mi sem lettünk volna túl rosszak, ám az elsõ fordulónál, majd késõbb még egyszer az átlendülõ génua hátulján lévõ trimmzsinór szabadon lévõ része valamibe beakadt az árbocon. Hát vergõdtünk egy kicsit. Mindazonáltal a mezõny teljesen együtt kerülte a kis szigetet, csak Szabolcs lépett meg kissé az Opállal.

Az öbölbõl kiérve hárman a nyílt tengeri oldalt választották. A második, a harmadik és a hatodik helyen vitorlázó hajók, vagyis Tuss, Székely és Gömöry gondolták úgy, hogy odakinn majd jobban haladnak. Ugyanakkor az ikrek, immár messze elõl Szabolcs, valamint közvetlenül elõttem Zsolt, és persze mi is inkább a szigetek között való spinnakerezést választottuk. Nekünk lett igazunk.

Egyrészt a nyílt tengeren feltehetõen erõs ellenáramlatban hajóztak. Emellett a hullámokon is jobban lötyögtek a hajók, míg mi bennt a síma vízen egyenletesen csusszantunk elõre. Ráadásul a nyílt vízi slág közel egy mérföldel hosszabb. Belül a lapos szigetek nem is okoztak komoly takarást. Így valahányszor kiláttunk a nyílt víz felé, a külsõ hármas egyre rosszabb pozícióban látszott.

Nálunk, belül a szigetek között Szabolcs már behozhatatlan elõnnyel vezetett, de Zsolt csak egy-két hajóhosszal járt elõttünk. A szakasz elsõ két harmadában nem kezdtem semmilyen takargatós luvcsatába. Egyrészt úgy gondoltam elsõsorban szerezzünk biztos elõnyt a vízi oldalon lévõkkel szemben, és a kakaskodással mindkettõnket fékeztem volna. Másrészt biztos voltam abban is, hogy Detre Zsolt nem fog akkorát hibázni, hogy ilyen egyszerûen megelõzhessük õket.

Egy utolsó esélyem maradt, a cél elõtti utolsó kis sziget kerülésekor az utolsó pillanatban hátszélben a kis földdarab bal oldala felé ejtettem, amit az éppen érkezõ frissülés is segített. Zsolték ezt már nem követhették komoly veszteség, vagy halzolás nélkül. Utóbbi viszont elég kockázatos mutatvány gyakorlatlan legénységgel. Rájuk még így is várt egy ilyen mutatvány a sziget mögött, míg mi továbbra is jobbcsapáson maradva már végigfuthattuk a hátralévõ fél kilómétert. Sajnos a szél nekik is jól frissült, és a halzolásba sem gabalyodtak bele a szükséges mértékben, így övék maradt a második hely.

Mögöttünk Gömöry Paliék egy szigettel korábban bejöttek a nyílt tengerrõl, és ezzel végül meglett az a fél és másfél hajóhossz elõnyük, amivel éppen beértek negyedikként ellenfeleik elõtt.

Zakanon kötöttünk ki. Itt nincs komoly marina, csak a szigetek által védett öbölben az egyetlen épület, az étterem elé épített mólónál lévõ, egyébként hibátlan kikötõhelyek. Viszont se vízvételi lehetõség, se áram. Kikötõhelyi díjat nem kell fizetni, ám illik betérni és fogyasztani az étterembe. A híresztelés szerint a Kornáti-szigetvilág legjobb kocsmájánál kötöttünk ki. Bizonyára sokan be is tértek volna hozzájuk egy-két jó falatra, ám õk még a harminc-negyven várható vacsorázó ellenére is olyan irtózatos áron kínálták az ételt, hogy azonnal magasra csaptak a lángok a Bavaria 44-esek konyháiban. Néhányan mégis megpróbálkoztunk az étkezéssel, és valóban különleges gasztronómiai élvezetben volt részünk. A visszafogott részvételt látva, bizonyára a kiesett bevétel hatására, a hét legszürkébb, legunalmasabb étkével értékelte sovány jelenlétünket a zakani kocsma személyzete.

Nem baj, a hely akkor is szép. Érdemes felsétálni a közeli dombtetõre és megjáratni a szemet a gyönyörû szigeteken. Ráadásul éppen akkor egy nagyobb nemzetközi túraverseny mezõnye is elhaladt a lábainknál Piskera felé vitorlázva. És még szebbé tette a tájat a kárörvendõ gondolat, hogy legalább kicsit pórul jártak azok a csapatok, akik a hajó könnyítése érdekében a futamon kiengedték az ivóvizet...

Detre Zsolt
Gömöry Pál
Detre Szabolcs
Székely Antal
Tuss Miklós