IV. Köztársaság Kupa
2006. május 13-20.

Második versenynap

Hétfõre megérkezett az Adrián elvárható napsütés és kékség. A szélre még várni kellett kicsit. A reggeli órákban még nem látszott biztosan, hogy melyik irányból támad fel, de azért bíztunk benne, hogy megérkezik. Az elmaradt elsõ napi futam pótlására a Jezera felé vezetõ utunkon kettõt terveztünk.
A második napi futamokhoz adott térkép itt...

A nehézkesen feltámadó gyenge északias szélben kivételesen, a szokásainktól eltérõen ezúttal hátszeles rajt volt. A spinnakert a haváriahelyzetek elkerülése érdekében természetesen csak két perccel a rajtlövés után lehetett felhúzni, amihez újabb hangjelzést adtunk. Ez felesleges óvatosságnak bizonyult. Ekkor még a szél nagyon gyengén fújt, ráadásul több hajó olyan tisztes távolságból indított, hogy csak hosszú idõ elteltével értek a rajtvonalra.

A pálya lényegében egy nagy Z betû volt. Meg kellett kerülni a Lavdara-szigeteket, majd északkeletre haladva a Plic Balabra jelzõbóját. Elvitorlázni a Sit-sziget keleti oldalán, majd a végénél Sit és Scitna között délnyugatra fordulva befutni a célvonalon.

Lavdara mögött Buckó Istvánék vezettek, akik elsõnek húzták fel a spinnakerüket, és tisztes elõnyre tettek szert. Ám a sziget végénél az idõközben frissülõ szélben komoly gondjaik akadtak a golyó levételével, így a Tiszató csapata (Opál) megelõzte õket. Az immár kellemes hármas szélben Plic Balabra felé húzó hajók között tisztes távolság látszott, azt hittem síma befutó lesz, kevés vetélkedésssel. Ám a bója utáni raumban ismét a spinnakereké lett a szó. Lengyel György kormányzásával a Tiszataviak megõrizték az elsõ helyüket, ám a következõ három hajó együtt fordult az utolsó kétszáz méterre.
Közülük Buckóéké lett a második hely, Herbert Ruppéké a harmadik, míg a negyedik Apacsoknak a befutóban már csak a spinnakerükkel való küzködés maradt.

A célbafutás után átrendeztük a terepet: A Scitna közelébe egy rajtvonalat, szélirányban a Sit-szigethez egy kreuzbóját telepítettünk. A rövid cirkálás után hosszú hátszeles menet következett a Murter-sziget déli végéhez.

A jól sikerült rajt és cirkálás után elsõként a "Csak bátrak" fordultak a bójánál Lóránth Tibor vezetésével. Ezzel együtt semmi reményük nem volt ennek a helynek a megtartására, hiszen õk voltak az egyetlenek, akik  a spinnakerezésrõl teljesen lemondva, ezt a vitorlát el sem hozták magukkal. Még szombaton kivitorláztak, kipróbálták, de csapatukat ehhez még túl kezdõnek itélték. Tudták azt is, hogy Tibor, akitõl vitorlázni tanultak két nap múlva elutazik. Így hát hiába kerülték elsõnek a cirkálóbóját, a következõ tizenkét mérföldnyi hátszelezésben a többieknél csak lassabbak lehettek a 120 négyzetméteres golyó nélkül. Ezért önálló taktikaként a Pasman partjai mentén hátszelezõkhöz képest õk inkább Zut irányába raumoltak. Ez akkor jelenthetett volna esélyt a számukra, ha közben a többieknek valami oknál fogva eláll a szelük, ami persze nem következett be. Mégis nyertek valamint, ugyanis Zut partjainál játékos delfinek között vitorláztak, akik perceken át hancúroztak a hajójuk körül.

A spinnakert ezúttal is Buczkó Pistáék húzták fel a leggyorsabban, és bõ százméteres elõnyre tettek szert. A hosszú hátszelezésben õk inkább raumolgatva, halzolgatva tartották az elõnyüket, míg mögöttük az üldözõboly jobban a hátszéltengely közelében maradt. Kezdetben Buczkóék taktikája fizetett, ám késõbb egy frissüléskor Ruppék utolérték õket, majd továbbra is tengelyben hátszelezve megelõzték a közben túlzottan nyugatra húzódó Jáspist.

Herbert Ruppék kicsit késve rajtoltak, de a rendezõhajó mellett elvitorlázva megnyugtatóan átszóltak, hogy "utolérjük õket!". Igazuk lett, és biztos elõnnyel érkeztek a célba Jezera közelében. Második a Jáspis, harmadik azelsõ futam gyõztese az Opál lett. Újra csak negyedik lett Futaki Géza csapata. A Zut felõlspinnaker nélkül érkezõ sárgákra pedig várni kellett még egy órácskát. Sebaj, mert gyönyörû késõ délutánunk volt a vízen.

Jezerába éppen csak, hogy befértünk. A kikötõ kicsi is, tele is volt. Összefutottunk egy céges csapatépítést szolgáló vitorlásverseny mezõnyével. Õk a magyar Bavaria 42 Matchek közüll béreltek néhányat. Hát ez a flotta nem túl szerencsés! Az egyik hajó orrán méretes lyuk tátongott. A fiúk ugyanis a csapat heves építése közbena hajót viszont bontották, mivel hárman összeütköztek. Bánatot nem érzékeltünk rajtuk, mert azt addigra már ügyesen alkoholba fojtották.

Ruji
Fotók: Az Opáltól
A videók amatõr felvételek a rendezõhajóról

Folytatás: a harmadik nap beszámolója