IV. Köztársaság Kupa
2006. május 13-20.

Elsõ versenynap

Az idei Köztársaság Kupa is úgy indult, mint két héttel korábban a Skipper Kupa: rossz idõvel. Vasárnap lógott az esõ lába, néha esett is, és ami még rosszabb, ezúttal még a szél sem fújt. Így aztán reggel nem rohantunk ki a kikötõbõl, mindenkinek marad ideje a felkészülésre.

Biztos volt, hogy az idén új gyõztes neve kerül a vándordíjra, hiszen a korábbi védõk közül se Fekete László, se Lutter Ervin csapata nem nevezett.
Öt hajó versenyzett, többségük régi ismerõs. Amint az késõbb a jó versengésbõl látszott, és a szoros befutók alapján igazolódott, éppen a megfelelõ erõsségû, egymásnak való csapatok gyûltek össze.

Rajtszámaik sorrendjében az alábbiak:

11-es számmal a Jáspis fedélzetén Bíró Antal szolnoki csapata indult. Náluk a már korábban bevált módona futamokon Buczkó István kormányozta a hajót és vezényelte a társaságot.

12-es szám jelölte a Smaragdot, ahol szintén régi ismerõsöket üdvözölhettünk. Herbert Rupp és barátai egy év kihagyás után csatlakoztak ismét a Köztársaság Kupa mezõnyéhez.

A 13-as számú, Ametiszt nevû hajóban Taál László volt a skipper a "Csak bátrak" elnevezésû csapat élén. Itt menet közben változott a legénység. Az elsõ napokon még Lóránth Tibor vezette a messzirõl jól látható, egységesen sárga pólót viselõ csapatot. Ezen a hajón három hölgy is vitorlázott.

A 14-es Zafírt a Köztársaság Kupán harmadszor rajthoz állt Dr. Futaki Géza vezette. Õk úttörõ nyakkendõre emklékeztetõ, nyakban vagy fejen viselt kendõvel tették magukat messzirõl láthatóvá. Fontosnak tartották hangsúlyozni: a kendõ nem világnézetet jelöl, és õk az "Apacsok".

A 15-ös Opálon pedig szintén kedves visszatérõket üdvözölhettünk: Bartha Lajos ismét a Tiszatóról érkezett vitorlázókat vezette. Itt szintén akadt három hölgy a csapatban, sõt egyikük már a legénység egy jövendõ tagját is magával hozta, még biztos rejtekben. A hajót Lengyel György kormányozta a futamokon.

A rendezõhajón szokás szerint ott volt Blénessy Barna, aki egyben a zsûri vezetõje, valamint Dennis a Horvát Vitorlás Szövetség részérõl. Egy év kihagyás után ismét én rendeztem a versenyt, vagyis reggel az idõjárási helyzet figyelembe vételével kitaláltam a pályát, ehhez elkészítettem és kiosztottam a térképeket.
A MAY Clubnál szokásos módi szerint minden futam hagyományos rajtvonallal, és (ezúttal az elsõ futam kivételével) legalább egy rövid cirkálószakasszal kezdõdik. Bármilyen rajthoz tartozó idõjelzést a GPS idõ alapján adunk (egészkor, vagy öttel osztható perckor), így az a hajó mûszerén mindenkinek pontosan követhetõ, még ha esetleg nem is hallja a rendezõhajó által adott jelzéseket. A térkép és a hozzá tartozó leírás pedig az esetleg szükséges pályarövidítés és befutó lehetõségeket is tartalmazza.
Az elsõ napra tervezett, nem megvalósult pálya térképe itt...

Csaknem dél volt mire kihajóztunk a szélcsendes Adriára, majd némi várakozás után elindultunk az útunkra, persze motorrral. Három mérföld megtétele után friss szél támadt délnyugatról, így hát elrajtoltattuk a mezõnyt. Rajtnál elvitorlázott közöttünk egy immár a Marina Dalmacijában honos egykori földkerülõ Volvo 60-as.

Sajnos a kezdetben 7 m/s erejû szél nem frissült, hanem haldokolni kezdett, és alig egy óra elteltével teljesen kilehelte a lelkét. A mezõnyt egy célvonallal vártuk Biograd elõtt, ám a szél annyira eltûnt, hogy a hajózási útvonalon egykor még cirkálókat már csak a tenger itt szokásosan erõs áramlása sodorta felénk. Ez pedig nem igazán vitorlás verseny így, tehát a futamot megszakítottuk és másnapra halasztottuk.

Ezután motorral hajóztunk elõre tervezett úticélunkig Saliba. Ott a kikötõ keleti felén kaptunk helyeket. Sajnos szemben a bárral, ahol az utasszállítókkal érkezett ifjak hajnalig mulattak, majd a bár bezárása után a vigasságot a parton folytatták.

Ruji
Fotók: Az Opáltól

Folytatás: a második nap beszámolója