IV. Köztársaság Kupa
2006. május 13-20.

Negyedik versenynap

Most már felesleges azt írnom, hogy reggel az Adria ragyogó napsütéssel várt minket. Az elsõ nap felhõi óta ez már a normál üzemmód. Viszont a meteorológia továbbra is gyenge, változó irányú szelet ígért. Segítõnk Dennis a Horvát Vitorlás Szövetségtõl szintén nem látott semmimbizonyosat. Így hát olyan pályát terveztünk, ahol a navigátorok kapnak némi szabadságot, lehet, vagy kell egy nagy döntést hozni, és az ellenfelek esetleg csak a cél közelében látják meg egymást.
Az biztos volt, hogy kimegyünk Primosten elé rajtolni - kell a szép háttér. Az is, hogy ott lesz egy normális méretû cirkálószakasz. A célvonalat Sibenik és Vodice közé a part közelébe terveztük. A versenyzõk eldönthettték, hogy a Sibenik elõtti nagy Zlarin-szigetet melyik oldaláról kerülik. Azért, hogy a vízi oldalról ne legyen rövidebb az út, kötelezõ volt nyugatról kerülni a Plic Sestre jelzõbóját.
A negyedik futam térképe itt...

Három futam után izgalmasan alakult az összetett verseny. Bíró Antal és Bartha Lajos csapatai azonos 1., 2., és 3. helyekkel holtversenyben álltak az élen. Két ponttal mögöttük a második futamon gyõztes Herbert Rupp vezette társaság, de a rogoznicai célban elért második helyével a Futaki-féle Apacsok is megkezdték a felzárkózást. Vagyis idén végre nem két kiemelkedõ csapat versengett a Köztársaság Kupáért jóval a többiek elõtt vitorlázva, ahogy ez 2003-ban vagy 2004-ben volt.

Primosten elõtt kellemes kettes szélben rajtoltunk. Mivel tisztán déli szél fújt, a rajtvonalat a térképünkön jelölt terület északi részébe tetük, elég közel az ott lévõ szigethez. A kreuzbója pedig a Maslinovik-sziget és a Kremik-fok közötti vízre került. Innen aztán hátszelezni kellett, de reméltük, hogy a szél majd változik, és egy kicsit megfirkázza a dolgot.

A mezõny most is szép rajtot csinált, idõben, mindössze az Ametiszt tartotta a tõlük már megszokott biztos távolságot. Ugyancsak a szokott módon aztán a cirkáláskor utolértek lemaradó hajót. Talán ha bátrabban rajtolnának, ott vitorláznának az esélyesek között. Igaz õk nem vállalták a spinnakerezést, így eddig még soha nem volt esélyük, mivel minden futamon akadt bõszelezés bõven. Sõt, fõleg az. Azért ha legközelebb indulnak versenyen, érdemes lenne spinnakerezést is vállalniuk. Videó itt ...

A rajt után ismét a Jáspis bújt ki a legjobban a többiek közül. Ebben a mezõnyben Buczkó István a leggyakorlottabb kormányos, aki a Balatonon is rendszeresen versenyzik. Tudása különösen a cirkálószakaszokon érvényesült. A bóját is elsõnek vették, és a spinnakerük gyorsan fenn volt, így már az elsõ mérföld megtétele után biztos elõnnyel bírtak. Mögöttük azonban szoros maradt a versengés mindvégig.

A szél kitartott, és az iránya sem változott, így természetesen a szoros vetélkedésben lévõk egyike sem választotta a túl kockázatosnak tûnõ parti oldalt. Mögöttük a "Csak Bátrak" arra mentek, de persze spinnaker nélkül, így ennek nem volt jelentõsége.

Elhelyezkedtünk a kijelölt célterületen, és sorra bukkantak fel a spinnakeres hajók a Zlarin és Lupac közötti átjáróban. A Jáspis továbbra is biztos elõnnyel, gyõzelmüket már nem lehetett elvenni. Viszont a második helyért teljesen nyílt volt az állás. Hátszélbõl egyet még kelett halzolni, és balcsapáson a célvonal felé raumolni. Herbert Ruppék (Smaragd) és Futaki Gézáék (Zafír) közel egyformán álltak, de Bartha Lajosék (Opál) sem maradtak le tõlük sokkal. Még bármi lehetett. A szigetek között balcsapáson hátszelezve a Futaki-csapat vitorlázott szél felõl, középen Ruppék, míg Bartha Lajosék hátszéltengelyben, a többiektõl lee-ben.

Amikor meghalzoltak a Smaragd közelebb járt a célhoz, ám most a Zafír szél alatt, mélységbõl tartott a célvonal felé. Vagyis raumolva, ami jobb sebességet biztosíthat. Az Apacsoknak sikerült szépen megindítaniuk a hajót, és felgyorsulva símán elvitorláztak a Smaragd szél alatti oldalán. Megszerezték a második helyet, és ezzel az összetett verseny is szorosabá vált. Az Opál se sokkal maradt le, kevesebb, mint egy percen belül õk is célba értek.
Hát az Ametisztre várni kellett egy picit, mert nekik lassú a hátszelezés.

Video a befutóról...

 

Ruji
Fotók: Az Opáltól
A videók amatõr felvételek a rendezõhajóról

Folytatás: az ötödik nap beszámolója