IV. Köztársaság Kupa
2006. május 13-20.

Ötödik versenynap

Vodicében töltöttük az éjszakát. Innen egészen Sukosanig hajózni szép távolság, különösen a továbbra is gyenge, változó irányúra ígért szélben. Márpedig reggel annyira gyenge fújt, hogy nem volt iránya sem.
Erre a napra olyan térképeket adtunk a skippereknek, amely szerint a futam befutója Hramina közelében lesz, de továbbra sem volt mivel rajtolnunk. Se tízkor, se tizenegykor. Ezért motorral elindultunk, azt tervezve, ha szél támad, valahol elrajtolunk.
Az eredetileg tervezett ötödik futam és a napi útvonal térképe itt...

Az összetett versenyben második futamgyõzelmének köszönhetõen a Buczkó István kormányozta csapat, vagyis Bíró Antalék elhúztak a többiektõl, ám a következõ három hajót csak egy-egy pont választotta el egymástól. Ráadásul ha sikerül megrendeznünk az ötödik futamot is, akkor már mindenki kiejtheti a legrosszabb eredményét. Általában ez is még szorosabbá teszi az állást.

Elhajóztunk Tribunj elõtt, majd végigmotoroztunk a Murter-sziget partjai mentén. Az eredetileg tervezett célunk felé közelítettünk már, amikor határozott szél kerekedett, ezúttal is délies, pontosabban délnyugat felõl fújó. Ott volt mindenkinél a reggel kiadott térkép, annak alapján könnyû volt rádión egyértelmûen megbeszélni, milyen pályán versenyzünk. A rajtvonal a Hramina-közeli öbölbennem messze a korábban tervezett céltól volt, csak valamivel északabbra a Radelj-sziget közelében. Innen kellett cirkálni, majd dél felõl kerülni a szélirányban körülbelül egy mérföldnyire lévõ Visovac-szi getet. Ezután irány Sukosan, a Biograd elõtt vezetõ, jól láthatóan kibójázott hajózási útvonalon át.

Legjobban Futaki Gézáék rajtoltak. A bója mellõl balcsapáson indultak, és el tudtak vitorlázni az útjogosan, jobbcsapáson jövõk elött. Persze ehhez az is hozzájárult, hogy a többiek kicsit megkésve indítottak. Mindamellett ezt a pozíciót nem tudták érvényesíteni, mert fordulás nélkül a cirkálószakasz jobb oldalára húztak, miközben a szél inkább a abl oldalon frissült, illetve arra is fordult valamelyest.
A kreuzot ezúttal is a Buczkó István irányította hajó teljesítette a legjobban, majd az elõzõ futamhoz hasonlóan húztak el a többiektõl spinnakeres szakaszon. Video itt...

Biogradig a szél kellemesen frissülgetett, így 5-6 csomós tempóban csobogtak a hajók. Második helyen az egyébként elég gyengén lajtott Opál, vagyis Bartha Lajosék vitorláztak, szokás szerint Lengyel Györggyel a kormánynál. A Visovacot csak negyedik helyen kerülõ Apacsok megelõzték Herbert Ruppékat, és mind jobban megközelítették az Opált.

Biograd elõtt a hajózási útvonalon hátszelezve egymást a csatorna nyugati, szigetek felõli oldalára vitték, és a második szigetnél pontosan hátulról fújó, illetve egyre gyengülõ szélben kellett beejteniük a sziget mellé, hogy bennt maradjanak a hajózási útvonalon. A mögöttük ám mélységben vitorlázó Herbert Ruppék talán kihasználhatták volna, hogy az elõttük haladók lelassulnak a gynegülõ hátszélben, de ekkor érthetetlenül rosszul ment nekik a spinnakerezés, így hiába voltak reménytkeltõ pozícióban nem tudtak rámenni az Opálra és a Zafírra.

Az egyre soványodó szélben Buczkóék elõnyének is elfogyott legalább a kétharmada, amihez egy borzasztó rosszul végrehajtott, hajófékezõ halzolásuk is hozzájárult. Így a négy hajó ismét közel került egymáshoz.

Az Opál és a Zafír több mint fél órán át egymás mellett fedésben, egyvonalban vitorlázott. A mancsaftok jókat kedélyeskedhettek egymással, akár át is ugorhattak volna a másik fedélzetre. Mindenestre ez lehetõséget adott Bartha Lajoséknak néhány az egymásba érõ vitorlák szépségét megörökítõ fotó elkészítésére.

Szél alatt mélységben Ruppék
Közelednek az Apacsok
Indulhat a vitorlák látvány- kavalkádja

Bizonyára szívesen lemondtak volna akár ezekrõl a fényképekrõl is, ha végül õk jöttek volna ki jobban ebbõl a szituációból. Ám a hajózási útvonal utolsó bójája után, ahol ismét több tér nyílt a manõverezésre az Apacsok ki tudták aknázni a szél alatti pozíciójuk nyújtotta lehetõséget. Ehhez az is hozzásegített, hogy a szél még egyet frissült.

Viszont átérve a következõ nagyobb nyílt területre észrevettem, hogy elõttünk néhány mérföldnyire elhal a szél. A versenyzõk még a hajózási útvonalban jöttek, így nyugodtan kitehettünk a pályatengelybe egy célvonalat. Mindenki vette a rádiófigyelmeztetést, így senkinek sem jelenthetett hátrányt vagy elõnyt a célvonal helyzete.

Video a verseny utolsó mérföldjérõl és a befutóról itt...

A sorrend ezután már nem változott. Buczkóék biztos elõnnyel, a többiek egymáshoz közel vitorláztak át a vonalon. Szerencsére még idõben, mert rövidesen már mindannyian csak motorral haladhattunk Sukosan felé. A Smaragd, látva a spinnaker nélküli gyengeszeles hátszelezés reménytelenségét, jelezték, hogy kiállnak, így nem kellett várni rájuk. Kora estére megérkeztünk a Marina Dalmacijába a MAY Club mólójához.

Másnap következett az olimpiai pályaverseny. Erre a Bartha Lajos és Buczkó István vezényelte csapatnak akár ki sem kellett volna jönnie, hiszen az összetett versenyben elõnyük már behozhatatlan lett, ám a második helyért még hárman is versenghettek.

Ruji
Fotók: Az Opáltól
A videók amatõr felvételek a rendezõhajóról

Folytatás: az ötödik nap beszámolója