Magyar Adria Családi Regatta - 2003

 

Mi is volt ez az egész valójában? Vitorlás túra vagy verseny? Egy ötlet, egy kísérlet? Egy próbálkozás a régi balatoni túrázázások hangulatának Adriára mentésére? Vitorlás kedvcsináló az asszonyoknak és gyerekeknek is?

Végül is mindegy minek tekintjük az első Magyar Adria Családi Regattát. A lényeg az, hogy a résztvevők többsége szerint 2004-ben ismétlésre érdemes.

 

 

Sok chartercég tevékenykedik az Adrián. Nem csak hajókat adnak bérbe, de igyekeznek programokat, oktatásokat és versenyeket is szervezni. Ezt elsősorban nem a közvetlen profitszerzés érdekében teszik, hanem azért, hogy visszatérő vendégeket szerezzenek maguknak, akik megszeretik az adriai vitorlázást, és azután a megszokott, megkedvelt helyre járnak hajót bérelni. Jó ez mindenkinek, hiszen szaporodnak a vitorlázók.  A Magyar Adria Yacht Clubnak van egy előnye, ami az efféle ötletek megvalósítását segíti: a tíz egyforma, egyidős (2002-es), saját tulajdonban lévő Bavaria 44-es. Velük könnyebb belevágni egy ilyen program rendezésébe.

Aki már vett részt társas, több hajóval bonyolított túrázáson a Balatonon, az ismeri az efféle vitorlázás hangulatát. Ha jó társaság jön össze, felejthetetlen, az idő múlásával tovább szépülő emlékekkel térnek haza a résztvevők. Reméltük, hogy a Magyar Adria Családi Regatta is ilyen élményt jelent majd.

Aztán itt vannak az asszonyok és gyerekek, akik gyakran kimaradnak a jóból, amikor a papa a Balatonra megy versenyezni. Az Adria pedig különösen alkalmas arra, hogy meghódítsa a család összes tagját. Ezért is találtuk ki ezt a különös versenyt.

Annak érdekében, hogy kicsik, nagyok, férfiak és nők egyaránt átélhessék a vízi versengés örömét, a szokásosnál rövidebb, tömörebb vitorlásfutamok mellé sokféle játékot, vetélkedőket képzeltünk. Így a vitorlásfutamok összetett eredménye mellett született egy másik is, ahová az egyéb versenyeken szerzett pontszámok is beleszámítottak.

 

Az első Magyar Adria Családi Regatta 2003 útvonala

 

A program, az útvonal kialakításánál az első két napon még a szárazföldön, gépkocsival is megközelíthető látványosságokat választottunk (Vodice, Skradin), majd a harmadik napon kezdtünk távolodni a “civilizációtól”, és merültünk el a Kornáti-szigetek varázslatos világában. Úgy képzeltük, hogy az első napokon összerázódik a társaság, így a vadregényesebb kikötőkben, öblökben már könnyedébben megy a barátkozás, az élmények közös megélése. Õszintén szólva ez az elképzelés nem vált be tökéletesen minden családnál. Kilenc hajóval, közel hetvenen vágtunk neki a túrának. Három hajó azonban az ötödik napon a “nomád” lét után már inkább városi életre, shoppingra, pizzériára vágyott, így az utolsó másfél napra különváltak, és parti célpontok felé fordultak. Ez persze nem rontotta el a hangulatot, hiszen ők boldogan arra mentek amerre akartak, és az együtt maradt hat hajó is jókedvvel folytatta a megkezdett programot.

Mellesleg: a “nomád” élet igencsak idézőjelben értendő egy minden kényelemmel felszerelt Bavaria 44-esen, ahol a nyolc utast négy kabin, tágas szalon, tökéletesen felszerelt konyha, és két toilet szolgálja. A hajó víztartályaiban 360 liter édesvizet tárolhat, és az áramellátás is biztosított. Ráadásul a hét folyamán egyetlen olyan kikötőben éjszakáztunk csak, ahol nem lehet friss vizet vételezni. A hajó vitorlázata igen egyszerű és könnyen kezelhető, felülete erős szélben pillanatok alatt csökkenthető (roll-reff grósz és génua). Amikor pedig nincs szél, vagy sietni kell valahova, segít a kisfogyasztású, megbízható Volvo Penta dízelmotor.

 

A Bavaria 44-esen kényelmes a belső tér...
...tágas a cockpit...
...és a hajó még versenyzésre is alkalmas.

 

A Magyar Adria Yacht Club hajóiról dicsekvés nélkül állítható, hogy az átlagos charterhajóknál jobban felszereltek, és kiemelkedő technikai állapotukat biztosítja a kikötőmester Domján László és felesége Erika, valamint a horvát munkatársak Marin és Carlo odaadóan figyelmes, alapos munkája. E megbízhatóságukat Bavaria 44-eseink többször igazolták már, például más magyar cégek versenyein is, amelyekre a mi hajóinkat bérelték, de chartervendégeinknek sem szoktak technikai gondjaik akadni vitorlázás, hajózás közben. Az pedig külön üdítő, hogy a hajóátvétel és átadás magyarul történik, így nincsenek félreértések, és senkinek sem kell attól tartania, hogy az út végén valamilyen korábbról szármmazó hiányt vagy hibát próbálnának kifizettetni velük az idegen nyelvű átvétel félreérthetőségeit kihasználva. Ezzel a trükkel ugyanis egyes nem magyar chartercégeknél néha-néha megpróbálkoznak, ha észreveszik, hogy a magyar hajósnak nyelvi gondjai vannak.

A Bavaria 44-es nagyon stabil, biztonságos és kényelmes, kifejezetten a chartervitorlázásra kialakított hajótípus. Ám mivel a Magyar Adria Yacht Club hajói egyformák, egyidősek és azonosan felszereltek, így nincs közöttük jelentős sebességkülönbség, ami arra is alkalmassá teszi őket, hogy a velük vitorlázók jót versenyezzenek egymással.

 

 

Krónika

 

A chartercégeknél szokásos menetrend szerint szombat délután gyülekeztek a résztvevők a Marina Dalmacija IX-es mólójánál. Átvették a délelőtt gondosan kitakarított hajókat, beköltöztek, és különösen a gyerekek barátkoztak nagy lelkesedéssel az új környezettel. Ahogy nyolcéves Bence fiam  mondta, amikor előszőr találkozott a hajóval: “a 44-es lábú Baváriával”.

 

Beköltözés a hajókra
Biró Gábor után az egyik fő szervező, Lóránth Tibor is köszöntötte a résztvevőket.
Rajtszámhúzás

 

Este, napnyugtakor a Magyar Adria Yacht Club pavilonjánál egy üdvözlőital (pezsgő, gyerekeknek üdítő) elfogyasztása közben kezdődött meg az ismerkedés, a versenyrendezőség majd a csapatok bemutatkozása. Érkeztek résztvevők Pápáról, Budapestről, Debrecenből, vagyis az ország különféle részeiből. Persze sokan ismerték egymást, hiszen akadtak olyan egy baráti társaságba tartozó családok, akik egymást beszélték rá a részvételre. A Magyar Adria Yacht Club vezetői, Szél Ágnes és Biró Gábor üdvözlő szavai után kisorsoltuk a rajtszámokat. Minden kapitány röviden bemutatta csapatát a többieknek. Egy-egy hajón általában két-két család vitorlázott, és mindenhol akadtak gyerekek.

 

Régi és új ismerősök első közös programja a
megnyitó utáni pezsgőzés
Kristóf a szívdöglesztő

 

A legfiatalabb résztvevő Gál Kristóf volt, aki tizenhét hónap alatt gyűjtött tapasztalataival segítette csapatát. A következő héten különösen szívdöglesztésben, műanyagmotorozásban és menjünkmásfelémintapapaszeretné műfajban nyújtott kiemelkedőt. Ezeket folyamatosan művelte a parton, és tette a hajón is, bár ott néha rajtaütésszerűen elaludt a kellemes mozgás és zajok következtében. A kabinban csak akkor pattant fel műanyag motorjára, ha netán komolyabb hullámzásba, erős szélbe került az Azurit. Olyankor viszont megbízhatóan hiperaktívvá vált.

 

folytatás...